سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 981004/2
تاریخ انتشار: 1398/10/04-16:58:00

صدرنشینان صنعتی در جذب سرمایه مشخص شدند

صدرنشینان صنعتی در جذب سرمایه مشخص شدند

کدام صنایع سرمایه‌بر هستند و بیشترین میزان سرمایه‌گذاری محقق شده را به خود اختصاص داده‌اند؟ از سوی دیگر کدام صنایع با کمترین سرمایه به سرانجام رسیده‌اند؟ داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر آن است که از میان ۳۰ رشته فعالیت صنعتی ارزیابی شده صنایع «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها»،‌ «ساخت مواد و محصولات شیمیایی»، «محصولات از لاستیک و پلاستیک»، «ساخت فلزات اساسی» و «سایر محصولات کانی غیرفلزی» در میان ۵ صنایع سرمایه‌بر در اول فصل پاییز قرار دارند.

صنایعی که بیشترین سرمایه صرف شده در مدت زمان مورد بررسی به آنها اختصاص یافته که در این خصوص می‌توان به این نکته اشاره کرده که تنها «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» در این دوره ۹/ ۲۶ درصد از سرمایه‌گذاری کل کشور را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر، داده‌های اعلام شده بیانگر آن است که متوسط سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی یک واحد تولیدی در این گروه برابر با ۹/ ۱۲۲ میلیارد ریال بوده است.  آمارهای اعلام شده نشان‌دهنده آن است که در ابتدای پاییز پروانه‌های بهره‌‌برداری (ایجادی و توسعه‌ای) صادره برابر با ۳هزار و ۴۹۲فقره بوده که از این تعداد سهم پروانه‌‌های بهره‌‌برداری ایجادی (شامل پروانه‌‌های بهره ‌برداری صادره برای راه‌اندازی واحدهای جدید صنعتی می‌شود) برابر با هزار و ۸۰۵ فقره و سهم پروانه‌های بهره‌برداری توسعه‌ای (شامل پروانه‌های بهره‌برداری صادره برای توسعه واحدهای فعال می‌شود) نیز برابر با هزار و ۶۸۷ فقره بوده است. سرمایه محقق شده براى پروانه‌‌هاى بهره‌‌بردارى نیز بیش از ۲۲۷هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افتى بیش از ۳۷ درصدى داشته است. اما صنایعی که سرمایه‌بری کمتری داشتند به رشته فعالیت‌های «فاضلاب، دفع زباله، بهداشت محیط و سایر فعالیت‌های مشابه»، «استخراج زغال سنگ ولینیت...»، «رادیو، تلویزیون و وسایل ارتباط»، «پوشاک و عمل آوردن پوست خز» و «دباغی،‌ چرم، کیف، چمدان و کفش» اختصاص داشته اند.

معرفی اولین‌ها

داده‌های اعلام شده نشان‌دهنده آن است که از میان ۳۰ رشته فعالیت منتخب ارزیابی شده گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» توانست عنوان سرمایه‌برترین رشته را به خود اختصاص دهد. براساس آمار اعلام شده سرمایه مورد نیاز برای این گروه در مدت زمان مورد بررسی بیش از ۶۱ هزار میلیارد ریال بوده که با بررسی آمار سرمایه‌گذاری می‌توان گفت سرمایه صرف شده برای این گروه حدودا دو برابر «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» که در رده دوم صنایع سرمایه‌بر قرار دارد بوده است، آمار اعلام شده نشان دهنده آن است که برای این گروه در مدت زمان مورد بررسی بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. در رده سوم صنایع سرمایه‌بر نیز «محصولات از لاستیک و پلاستیک» قرار دارند که در دوره زمانی مورد بررسی سرمایه‌ای حدود ۱۷ هزار میلیارد ریالی صرف شده است. گروه «ساخت فلزات اساسی» به‌عنوان چهارمین گروه سرمایه‌بر نیز در این مدت سرمایه بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریالی را به خود اختصاص داده و به این طریق توانسته در میان صنایع با سرمایه بالا قرار گیرد. اما پنجمین رشته سرمایه‌بر نیز به گروه «سایر محصولات کانی غیرفلزی» اختصاص داشته که برای این گروه نیز سرمایه ۱۵ هزار میلیارد ریالی صرف شده است.

معرفی آخرین‌ها

داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی گروه «فاضلاب، دفع زباله، بهداشت محیط و سایر فعالیت‌های مشابه» کمترین سرمایه صرف شده را به خود اختصاص داده است؛ براساس آمار اعلام شده مجموع سرمایه صرف شده برای این گروه در مدت زمان مورد بررسی ۷/ ۴ میلیارد ریال بوده که برای راه‌اندازی دو واحد «فاضلاب، دفع زباله، بهداشت محیط و سایر فعالیت‌های مشابه» صرف شده است. گروه «استخراج زغال سنگ ولینیت...» دومین گروهی است که در این مدت با صرف حدود ۱۰۶ میلیارد ریال سرمایه توانست در میان صنایع کم‌سرمایه‌بر قرار گیرد. اما سومین رشته فعالیت صنعتی در مدت زمان مورد بررسی به گروه «رادیو، تلویزیون و وسایل ارتباط» اختصاص داشته که برای راه‌اندازی ۲۸ واحد تولیدی سرمایه بیش از ۳۳۶ میلیارد ریال صرف شده است. چهارمین گروه نیز به «پوشاک و عمل آوردن پوست خز» اختصاص داشته که برای راه‌اندازی ۳۷ واحد تولیدی در این گروه سرمایه بیش از ۴۴۷ میلیارد ریالی صرف شده است. گروه «دباغی،‌ چرم، کیف، چمدان، کفش» نیز در این مدت توانست عنوان پنجمین رشته فعالیت در این بخش را به خود اختصاص دهد که سرمایه صرف شده برای این گروه بیش از ۵۵۲ میلیارد ریال بوده است.

استان‌های پیشرو در جذب سرمایه

از سوی دیگر داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر آن است که بیشترین سرمایه‌گذاری در صنایع استان‌های «تهران، بوشهر، آذربایجان شرقی، اصفهان و کرمان» صورت گرفته است و استان‌های «کهگیلویه و بویر احمد، ایلام، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و همدان» در رده استان‌هایی قرار گرفته‌اند که کمترین سرمایه‌گذاری صنعتی در آنها صورت گرفته است. براساس داده‌های اعلام شده سرمایه محقق شده در استان تهران حدود ۴۹ هزار میلیارد ریال بوده و استان بوشهر نیز به دلیل واحد پتروشیمی پردیس در این مدت توانست عنوان دومین استان موفق در اخذ سرمایه را به خود اختصاص دهد، سرمایه محقق شده در این استان حدود ۱۹ هزار میلیارد ریال بوده است. استان آذربایجان شرقی نیز به‌عنوان سومین استان موفق در جذب سرمایه در این مدت توانست بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال سرمایه را برای طرح‌های صنعتی به خود اختصاص دهد. اما استان اصفهان نیز به‌عنوان یکی دیگر از استان‌های پیشرو در جذب سرمایه در مدت زمان مورد بررسی موفق به جذب نزدیک به ۱۴ هزار میلیارد ریال سرمایه در بخش صنعت شده است. سرمایه صرف شده برای استان کرمان نیز حدود ۱۱ هزار میلیارد ریال بوده که به واسطه آن این استان نیز توانسته در رده استان موفق در جذب سرمایه صنعتی قرار گیرد.  اما درخصوص استان‌هایی که کمترین سرمایه را جذب کرده‌اند نیز استان «کهگیلویه و بویر احمد» قرار دارد که مجموع سرمایه محقق شده برای این استان بیش از ۴۱۰ میلیارد ریال بوده است. برای استان ایلام نیز در مجموع حدود ۴۶۵ میلیارد ریال سرمایه محقق شده، ثبت شده است. برای استان خراسان‌جنوبی نیز ۵/ ۸۱۰ میلیارد ریال در بخش صنعت سرمایه‌گذاری شده است که این استان را در رده سوم استان‌های که کمترین سرمایه صنعتی را به خود اختصاص داده، قرار داده است. اما براساس داده‌های اعلام شده سرمایه محقق شده برای استان سیستان و بلوچستان نیز بیش از ۸۸۴ میلیارد ریال است و برای استان همدان نیز سرمایه بیش از ۹۲۲ میلیارد ریالی ثبت شده است. اما سهم مناطق ویژه و آزاد نیز از سرمایه محقق شده در بخش صنعت در مدت زمان مورد بررسی بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

 

تعداد بازدید: 90

ارسال به:

رویدادها