سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 980812/2
تاریخ انتشار: 1398/08/12-08:49:17

برگزاری رویداد نوآوری تِکاپ با رویکرد ایده های حوزه تولید در مشهد

برگزاری رویداد نوآوری تِکاپ با رویکرد ایده های حوزه تولید در مشهد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: یکی از برنامه‌های سازمان صنایع کوچک برگزاری استارت آپ است که این فعالیت را از اواسط سال 97 آغاز کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، مسعود مهدی‌زاده مقدم در نشست خبری به مناسبت رویداد بزرگ استارت‌آپی تکاپ در شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی اظهار کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک یک سازمان توسعه‌ای است که فعالیت‌های مختلف در حوزه صنایع کوچک در حوزه خوشه‌های صنعتی، آموزش، کمک به صادرات واحدهای تولیدی، توسعه صنایع کوچک و خرد و... را دنبال می‌کند.

وی افزود: مباحث استارت‌آپ‌ها از اواسط سال 97 در این شرکت مطرح شد، استارت‌آپ‌ها یکسری فعالیت‌های آموزشی است که ایده‌های جدید را ترویج و آن را منصه ظهور می‌رسانند و سپس سرمایه‌گذاران را جذب و ایده خود را به مرحله تجاری‌سازی می‌رسانند.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: استارت‌آپ‌ها از سال 2007 فعالیت خود را آغاز و تبدیل به یک سازمان شده است که به ترویج ایده‌ها کمک می‌کند. از سال 97 تاکنون با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی چهار استارت‌آپ راه‌اندازی شده که شامل استارت‌آپ ملی اسباب‌بازی که 27 تیم در آن شرکت کردند و 10 ایده برگزیده شد،  استارت‌آپ تجهیزات پزشکی که ۱۹ تیم شرکت و پنج ایده برگزیده شد، استارت‌آپ بسته‌بندی که 10 تیم شرکت و سه ایده برگزیده و استارت‌آپ علم، هنر و صنعت که در حوزه المان‌های شهری فعالیت کردند که شامل 15 تیم شرکت کننده و سه ایده منتخب هستند همچنین برنامه ما این است که تا پایان امسال  سه استارت‌آپ دیگر را با همکاری مجریان راه‌اندازی کنیم.

مهدی‌زاده‌مقدم خاطرنشان کرد: سه استارت آپ دیگر که تا پایان سال کلید خواهد خورد شامل استارت‌آپ ایده‌های صنعتی تکاپ در آذر ماه، استارت‌آپ شبکه کسب و کار و مراکز خدمات دهنده در بهمن ماه و استارت‌آپ جواهرات که تا پایان اسفند ماه ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: ایده‌هایی که برگزیده می‌شوند مشمول یکسری خدمات از شرکت شهرک‌های صنعتی می‌شوند که شامل بخشیدن 50 درصد اجاره بها استقرار شرکت‌ها، 50 درصد حمایت آموزشی و پرداخت کمک هزینه ثبت طرح و حمایت از استارت‌آپ‌ها برای شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی است.

مهدی‌زاده مقدم بیان کرد: تلاش ما این است که ایده‌هایی که مشخصا در حوزه تولید قرار دارد در این رویداد وارد شوند، پیش بینی ما این است که علاوه بر نخبگان صنعتی، نخبگان حوزه مشاوره را که در مرکز خدمات کسب و کار فعالیت‌ می‌کنند به این رویداد وارد کنیم.

همچنین سید ابوالفضل عباس‌زاده، دبیر رویداد بزرگ استارت‌آپی تکاپ گفت: رویکرد ما در این رویداد طرح‌های تولیدی است و پذیرش افراد تا آخر هفته ادامه دارد، سپس افراد وارد دوره تجهیز می‌شوند که 20 روز به طول خواهد انجامید و در این مدت 10 ساعت دوره آموزشی و 200 ساعت مشاوره برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده تا خلاءهای موجود در ایده آنان رفع شود و نهایتا این رویداد در 14 و 15 آذرماه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما این است که همزمان با نمایشگاه هفته پژوهش 20 تا 25 نفر از شرکت‌کنندگان این رویداد در نمایشگاه حضور پیدا کرده و طرح خود را ارائه دهند تا مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرد. تاکنون 20 تیم ثبت‌نام کرده‌اند، از جمله ویژگی‌هایی که طرح‌های مورد پذیرش باید دارا باشند می‌توان به جنبه خلاقیت و نوآوری و جنبه تولیدی اشاره کرد.

دبیر رویداد بزرگ استارت‌آپی تکاپ خاطرنشان کرد: بعد از آن که افراد در این رویداها منتخب می‌شوند، رها نمی‌شوند و از مشاوره‌های فنی و تخصصی تکمیلی برخوردار می‌شوند و در این راستا رایزنی با فنی‌وحرفه‌ای استان انجام شده است.

مجید علی‌خواه، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌ های صنعتی خراسان رضوی نیز در این نشست بیان کرد: در استان خراسان از حوزه ایده تا مباحث آموزشی و بنگاه‌سازی، نزدیک شدن به صنعت فاصله زیادی وجود دارد.

وی افزود: یکی از نقش‌آفرینان اصلی در این حوزه شرکت شهرک‌های صنعتی است و با اینکه ما در انتهای این زنجیره قرار داریم، اما از ابتدای زنجیره هماهنگی‌های زیادی میان واحدها باید انجام شود، این اتفاق در استان خراسان رخ داده و در دیگر استان‌ها این الگو به این شکل طی نمی‌شود و در این انتهای زنجیره یک خلاء وجود داشت که چرا مراکز رشد خروجی نداشتند و پس از بررسی متوجه شدیم که این شرکت‌ها تنها ایده‌پرور هستند و کمک شرکت شهرک‌ها در این قسمت است.

علیخواه ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که در واگذاری زمین برای شرکت‌های دانش‌بنیان مشکل داریم و یکی از پاشنه آشیل‌های ما این است که این شرکت‌ها در فاصله زیاد از مشهد فعالیت نمی‌کنند و درخواست داریم که این مسئولان این مشکل را حل کنند.

تعداد بازدید: 52

ارسال به:

رویدادها