سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 970321/1
تاریخ انتشار: 1397/03/21-13:36:12

نقش تجاری متقابل ایران و کشورهای آسیای میانه در دوران تحریم

نقش تجاری متقابل ایران و کشورهای آسیای میانه در دوران تحریم

فرامرز مرادی / عضو هیئت رییسه انجمن مدیران صنایع خراسان

ایران در منطقه ای استراتژیک و در مسیر ارتباطات شرق و غرب واقع و از این حیث، اهمیت فوق العاده ای برای جابجایی کالا و سرعت عمل در رساندن کالا از مبدا به مقصد دارد.

بیشترین اهمیت و مزیت این راه ارتباطی وجود امکانات زمینی فراوان اعم از ارتباطات ریلی و جاده ای می باشد و به همین سبب ترانزیت کالا از شرق به غرب و بالعکس هم برای ایران حائز اهمیت بسیار است و هم منافع آن برای سایر کشورهای ذینفع قابل توجه.

دومین مزیت کشورمان همسایگی با 14 کشور و نزدیکی با چندین کشور دیگر است که می تواند مبادلات مرزی با آنان داشته و ارتباطات اقتصادی غیر قابل وصفی را رقم زند .

سومین مزیت میهن عزیزمان وجود امنیت در کلیه مسیرها اعم از جاده ها، شهرها، روستاها و اقامتگاهها و رفتار پسندیده و صمیمی مردم با رانندگان خارجی در داخل کشور می باشد.

چهارمین مزیت وجود امکانات مناسب بندری و گمرکی در مرزها و سرعت عمل در تخلیه و ترخیص کالا های ترانزیتی و بارگیری آنها می باشد.

پنجمین مزیت ایران وسعت و جمعیت و تنوع آب و هوایی و آثار تاریخی و باستانی و منابع عظیم معدنی آن می باشد که برای خارجی ها دل چسب و موجب تشویق آنان جهت گردشگری و تجارت با ما می شود و مزیت های دیگر صنعتی و کشاورزی و حتی خدماتی سبب شده است تا ایران بعنوان یکی از مهمترین کشورهای منطقه اظهار وجود نماید.

حال استکبار جهانی نگران از پیشرفت روزافزون ایران و موقعیت حساس آن در منطقه در صدد جلوگیری از رشد و رونق اقتصادی آن برآمده و به بهانه غیر اتمی نمودن ایران انواع و اقسام تحریم ها را بر علیه آن وضع و محظورات فراوانی را در روابط تجاری با ایران برقرار کرده است.

در چنین شرایطی وجود همسایگان و تجارت با آنان اهمیت بسیار پیدا می کند و می بایست از این فرصت حداکثر استفاده را بعمل آورد .

کشورهای آسیای میانه خود دارای مزیت هایی بوده که برای ما بسیار مفید و ما نیز دارای مزیت هایی هستیم که می تواند قسمت مهمی از نیازمندیهای آنان را تامین نماید .

متاسفانه حضور ما در کشورهای مذکور بسیار ضعیف و کمرنگ بوده و هرگز نتوانسته ایم از پتانسیل های موجود استفاده درستی بعمل آوریم. کشورهای دیگر مانند ترکیه و چین حداکثر استفاده را از خلاء وجود ایران بعمل آورده و توانسته اند در بازارهای آنان نفوذ چشمگیر داشته باشند . علت این حضور موفق را می توان در عوامل زیر جستجو کرد :

1 – دارا بودن دیپلماسی بسیار فعال و قوی با این کشورها

2 – ارائه تسهیلات مالی مناسب به صادرکنندگان خود

3 – بازاریابی مستمر و تبلیغات گسترده در بازارهای نفوذ

4 – مطالعه و تحقیق بر روی فرهنگ مصرف مردم و ارائه کالاهای مناسب با آن فرهنگ و سلایق آنان

5 – ارائه کالا با کیفیت مطلوب همراه با قیمت مناسب

6 – برقراری تعرفه های ترجیحی بر روی کالاهای یکدیگر

7 – قبول بخشی از هزینه های حمل و نقل و تبلیغات توسط دولت

8 – فعال بودن سفارتخانه های آنان در کشورهای مقصد برای برقراری ارتباطات تجاری و اقتصادی لازم بویژه جدیت و تلاش رایزن های بازرگانی آنان برای معرفی تجار و بازرگانان و کالاهای کشور خود به طرف های متقاضی در کشورهای مقصد

9 – ایجاد زیر ساخت های لازم در کشورهای مقصد به منظور سرعت بخشیدن و ایجاد سهولت در امر حمل و نقل و نگهداری کالا در مسیر و مقصد و فراهم نمودن امکانات رفاهی برای رانندگان و حتی صادرکنندگان خود .

10 – ایجاد تسهیلات گمرکی و بندری توسط کشورهای صادر کننده و تفاهم با کشورهای واردکننده به منظور تسریع در ترخیص و عرضه به موقع کالا به مصرف کننده نهایی

11 – برگزاری نمایشگاههای مختلف و همایش های موثر متعدد به منظور معرفی کالاها و انجام مذاکرات تجاری جهت خرید و فروش محصولات تولیدی توسط دست اندرکاران دو طرف

12 – عدم رقابت صادرکنندگان یک کشور در کشور مقصد با یکدیگر

13 – حمایت دولت های صادرکننده از صادرکنندگان خود در تمامی مراحل صادرات خصوصاً بهنگام بروز اختلاف بین صادر کننده کشور مبدا و واردکننده کشور مقصد

14 – ایجاد شرایط مناسب برای انتقال ارز از کشور مقصد به داخل کشور مبدا و خرید ارز مذکور به قیمت مناسب توسط بانک ها و یا صرافی های محلی

15 – تنظیم قراردادهای تجاری بین کشورها به منظور قانونمند کردن تجارت با یکدیگر و تسهیل در امور تجاری با هم و حفظ حقوق اتباع خویش در کشور دیگر

16 – انجام بسیار امور دیگری که صادرکننده را به انجام خدمات موثرتر و صادرات بیشتر و انتقال ارز حاصله به داخل کشور تشویق نماید .

پس لازم است قبل از هر چیز و در شرایط فعلی به اهمیت کشورهای آسیای میانه برای انجام مبادلات تجاری سالم و مستقیم پی برد و سپس به فکر گسترش این مبادلات با رعایت نکات فوق پرداخت . بدیهی است در شرایطی که کشور با تهدید تحریم های اقتصادی و سیاسی از سوی استکبار جهانی و آمریکای سلطه گر مواجه است و دشمنان از هر سو درصدد ضربه زدن به ما می باشند ما نیز می بایست تدابیر سنجیده تری اندیشیده ، با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای آسیای میانه روابط صمیمی­تر و قانونمندتری برقرار نمائیم .

در این رابطه تولیدکنندگان و تجار ما می بایست در عمل صداقت خود را نشان داده کالاهایی با کیفیت مطلوب تر و با قیمت مناسب تر و حتی رقابتی تر با دیگر کشورها و با شرایط سهل تر به آن کشورها صادر و برای کسب ارز مورد نیاز کشور تلاش بیشتری به خرج دهند.

امروزه هم به جهت ارزآوری و هم به لحاظ تامین بسیاری از نیازمندیهای داخلی، رونق صادرات و داشتن ارتباط نزدیک با کشورهای مذکور ضروری است .

کشورهای آسیای میانه بازار بسیار مناسبی برای کالاهای ایرانی می باشند زیرا هم به دلیل نزدیکی فرهنگ مصرف مردم آن کشورها به فرهنگ مصرف مردم ایران و هم به دلیل هزینه حمل پایین تر ، عموماً اقبال و علاقمندی بیشتری به کالاهای ایرانی نشان می دهند.

از طرف دیگر تولیدات مازاد بر مصرف این کشورها به راحتی می تواند قسمت عمده ای از نیازمندیهای وارداتی ما را تامین نماید. از مواد پروتئینی گرفته تا غلات و خوراک دام و طیور، از فلزات مختلف گرفته تا بعضی از محصولات صنعتی ، معدنی و  . . .

این کشورها می توانند رابط خوبی برای تامین نیازمندیهای مان از سایر کشورها نیز باشند و به کمک آنها شاید بتوان به نحو بهتری از سد تحریم ها گذشت.

خلاصه اینکه همسایگان ما همه می توانند در بازسازی کشورمان در دوران تحریم نقش ارزنده ای ایفا نمایند و ما نیز می توانیم در رفع بسیاری از نیازمندیهای آنان مفید و موثر باشیم.

آنچه مسلم است رفتار ماست که ارتباطات سالم و درست را شکل می دهد.

در گذشته خوب عمل نکرده ایم باید در ارتباطاتمان تجدید نظر کنیم. باید صداقت در عمل داشته باشیم. باید وفای به عهد را سرلوحه فعالیتهایمان قرار دهیم. باید سفارتخانه­هایمان بیش از گذشته در برقراری ارتباطات درست و سالم تلاش نمایند. باید رایزن های بازرگانی متخصص و باتجربه به کار گرفته شوند. باید تبلیغات به صورت گسترده تر و با شیوه های علمی روز در همه کشورهای مقصد صادراتی به انجام برسد. باید بانکهای مان تجدید سازمان شوند، خود را بروز رسانی نمایند. باید در کنار تولیدکنندگان و صادرکنندگان یار و مددکار آنان باشند. دولت نیز می بایست در این راه به کمک بانک ها بپردازد. سرمایه بانک های دولتی را تقویت نماید. مطالبات بانک ها را به آنان مسترد دارد.

علاوه بر اینها لازم است زیرساخت های ارتباطی مان توسعه یابند ، ناوگان های حمل و نقل مان نوسازی شوند و خلاصه اینکه باید ایرانی نو ، ایرانی پیشرفته با فن آوری جدید به دنیا معرفی گردد و در این رابطه همه باید تلاش نمائیم ،همه باید مسئول اقدامات خود باشیم، همه باید هدفمان تامین منافع جمع باشد نه صرفاً تامین منافع شخص.

قوانین و مقررات مخل نظم تجاری می بایست لغو و قوانین پیشرفته و کارساز می بایست جایگزین آن شود و در آن صورت ایران می تواند بهتر از ترکیه و چین در بازارهای آسیای میانه نقش ایفا نماید و از این کشورها به نحوه شایسته تری بهره مند گردد.

به امید آن روز و به امید روزهای بهتر و ارتباط نزدیک تر با همسایگان هم کیش و هم فرهنگ.

به امید ایرانی آبادتر ، ارزشمندتر و با اقتصادی پویاتر و توانمندتر در منطقه و بلکه در جهان.

منبع :  
تعداد بازدید: 400

ارسال به:

رویدادها