سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 970202/1
تاریخ انتشار: 1397/02/03-09:28:59

ضرورت توافق ملی بر سر گفتمان بین‌المللی

ضرورت توافق ملی بر سر گفتمان بین‌المللی

🔻 مدیران خراسان رضوی از نخستین سال‌هایی که تأکید مقام معظم رهبری بر مباحث اقتصادی بود، توجه ویژه‌ای به تولید داخلی داشته‌اند و دارند. این مقوله در استان مبحث جدیدی نیست اما اینکه چرا آن‌طور که انتظار داریم نتیجه نگرفته‌ایم به سیاست‌های کلان کشور و فشارهای بین‌المللی مرتبط است. کوچک‌ترین اشتباه ما در حوزه سیاست سبب خسارت‌های سنگین اقتصادی می‌گردد و تولیدکننده و فعال اقتصادی است که باید هزینه‌های آن را بپردازد.

🔻 واکنش‌های هیجانی و احساسی به تحریکات همسایگانی که همواره با ما رقابت داشته‌اند به‌راحتی سبب فرصت‌سوزی برای فعالان اقتصادی می‌شود. در این راستا باید به این باور ملی برسیم که در صورتی می‌توانیم در منطقه و جهان تعیین‌کننده باشیم که توان تولید ملی و توان اقتصادی بالایی داشته باشیم. اقتصاد سیاست‌زده همواره تلاطم دارد. در این شرایط نه سرمایه‌دار به سرمایه‌گذاری تمایل دارد و نه فعال اقتصادی می‌تواند راهبرد مدونی برای فعالیت‌های خود داشته باشد. لذا گام نخست برای حمایت از تولید ملی توافق ملی بر سر گفتمان بین‌المللی برای حفظ و توسعه منافع مشترک با سایر کشورهاست.

🔻 تولید ملی زمانی تثبیت می‌شود که منافع سایر کشورها را در داخل کشور درگیر کنیم و به واسطه وابستگی آن‌ها به ما، امتیازات متقابل از آن‌ها طلب کنیم. باید توجه داشت که اهمیت دادن به مزیت‌های نسبی و پیگیری و تأکید بر تولیداتی که در کشور توان رقابت بین‌المللی دارد از اتلاف سرمایه و هدایت آن به مسیر ناصواب پیشگیری می‌کند. شخصا معتقدم بسیاری از صنایع اصولا نمی‌بایست در کشور ایجاد می‌شد یا حداقل مقدمات مباحث آمایش سرزمین در مکان‌نمایی آن‌ها رعایت می‌گردید تا امروز کمتر با بحران‌های اجتماعی مواجه می‌شدیم.
با توجه به روش‌های رایج آبیاری در استان باید در روش‌های کشت، آبیاری و اصولا الگو و نوع محصولات قابل‌کشت در استان تجدید نظر کرد. بحران آب در استان بسیار جدی است و از آنجا که ناگزیر به تغییر محصولات و روش‌های کشت هستیم این موضوع به‌سرعت بر کارخانجات فراوری این محصولات اثر خواهد گذاشت. ظرفیت‌های بسیار بالای کارخانجات تولیدی مواد غذایی استان در شرایط کمبود آب رقابتی کم‌نظیر در جذب مواد اولیه به وجود خواهد آورد و خواه‌ناخواه این رقابت هزینه‌های تولید را افزایش خواهد داد. بنابراین باید با حمایت ویژه از حوزه کشاورزی و هدایت سریع و هدفمند سرمایه‌گذاری برای تغییر الگوی کشت، شرایط تأمین مواد اولیه برای واحدهای فراوری را فراهم، و از طرف دیگر، با ارائه راهکارهای علمی، واحدهای فراوری را برای جذب و فراوری محصولات جدید هدایت کرد. ضمن ارائه قیمت رقابتی، تأکید بر کیفیت و تولید با استانداردهای بین‌المللی از تأمین مواد اولیه تا محصول نهایی تنها راه تولید پایدار در بازارهای بین‌المللی است. امیدواریم با حقیقی شدن نرخ ارز در سال جاری، بیش از گذشته به این‌ مهم دست یابیم.

🔻 
حمایت از کالای ملی صرفا به حمایت از تولید‌کننده آن هم با اعمال تعرفه‌های سنگین بر واردات محدود نمی‌شود. موضوع فرهنگ‌سازی -چه فرهنگ تولید و چه فرهنگ مصرف- اهمیت بسزایی دارد. هم تولید‌کننده باید به این باور برسد که محصولی که تولید می‌کند باید ضمن ارائه قیمت رقابتی از کیفیت لازم برخوردار باشد و هم مصرف‌کننده باور داشته باشد که با خرید محصولات داخلی به اشتغال کشور و گردش اقتصادی سالم در کشور کمک می‌کند و در شرایط مساوی خرید تولید داخلی را بر محصولات خارجی ارجح بداند.

🔻 نقش دولت و صدا و سیما در این زمینه بی‌بدیل است. جالب است بدانید شهرداری مشهد در این زمینه پیش‌قراول است و با برنامه‌های ویژه تلاش می‌کند تولیدکننده و مصرف‌کننده داخلی را به‌ویژه در داخل استان با هم آشتی دهد. شخصا به عنوان یکی از نمایندگان بخش خصوصی در استان وظیفه خود می‌دانم از شهردار محترم مشهد و تک‌تک اعضای شورای شهر به دلیل این رویکرد متفاوت تشکر و قدردانی کنم. امیدوارم در سایه حمایت بخش دولتی، در سال جاری نیز شاهد تداوم رشد بخش خصوصی در تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال استان باشیم.
🔹 دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان/امیرمهدی مرادی

تعداد بازدید: 480

ارسال به:

رویدادها