سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 961205/1
تاریخ انتشار: 1396/12/05-11:33:56

با صدور بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌هایی از سوی دولت عراق صورت می‌گیرد؛ محدودیت‌های گام به گام عراق برای کالاهای صادراتی ایران

با صدور بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌هایی از سوی دولت عراق صورت می‌گیرد؛  محدودیت‌های گام به گام عراق برای کالاهای صادراتی ایران

سازمان توسعه تجارت در نامه ای به اتاق‌های سراسر کشور از محدودیت‌های جدید دولت عراق برای واردات کالاهای ایرانی خبر داده است.

 بر اساس آنچه، در محتوای نامه اخیر فرزاد پیلتن، مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت به اتاق‌های بازرگانی گنجانده شده است، 63 کالا توسط دولت عراق مشمول حمایت از تولید داخلی قرار گرفته که احتمالا در آینده شامل افزایش تعرفه واردات به عراق خواهد شد.

سازمان توسعه تجارت فهرست این 63 کالا را در نامه خود ذکر کرده تا اتاق‌های بازرگانی با اطلاع‌رسانی به اعضای خود از خسارت‌های احتمالی آنان جلوگیری کنند. اما اگر در ماه‌های گذشته، محصولات جالیزی و کشاورزی ایران در شمول محدودیت و ممنوعیت‌های ناگهانی عراق قرار گرفته و محدویت‌هایی در این حوزه برای صادرکنندگان ایرانی وضع شده بود، نگاهی به فهرست جدید نشان می‌دهد که برخی منسوجات و کالاهای صنعتی نیز احتمالا مشمول افزایش تعرفه خواهند شد.

به نظر می‌رسد، دولت عراق در حال افزایش گام به گام محدودیت‌ها برای صادرات کالاهای ایرانی با استدلال حمایت از تولید داخل است. در همین رابطه در اواخر دی ماه، اتاق بازرگانی ایران بر اساس اطلاعاتی که از اداره کل خلیج فارس وزارت امور خارجه کسب کرده بود، طی نامه‌ای به اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور از ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی ایران به استان‌های بصره و میسان کشور عراق خبر داده بود.

هم‌چنان که در اوایل دی ماه سال جاری نیز سازمان توسعه تجارت نامه‌ای به اتاق‌ها ارسال کرد که در آن به نقل از سفیر ایران در بغداد از ممنوعیت واردات برخی محصولات کشاورزی از قبیل کاهو، شلغم، چغندر،کلم و گل‌کلم به عراق خبر داد. در این نامه، درخواست شده بود که بازرگانان ایرانی از ارسال محموله‌های صادراتی کالاهای مذکور به مرزها خودداری کنند.  

بازرگانان ایرانی در سال 1395 حدود شش میلیارد و 110 میلون دلار کالا به عراق صادر کرده‌اند. با این وصف آیا با اعمال این محدودیت‌ها از سوی دولت عراق، صادرات ایران به این کشور در سال 1396نسبت به سال گذشته کاهش خواهد یافت؟



سه نامه محدودکننده اخیر صادرات به عراق را اینجا دریافت و مطالعه کنید

 • فایل 1

 • فایل 2

 • فایل 3

 

تعداد بازدید: 516

ارسال به:

رویدادها