سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 960211/1
تاریخ انتشار: 1396/02/11-08:42:42

تقسیم کار بخش‌خصوصی برای بهبود عملکرد اتاق‌های سراسر ایران

تقسیم کار بخش‌خصوصی برای بهبود عملکرد اتاق‌های سراسر ایران

تازه‌ترین نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور برگزار شد.

در ابتدای جلسه نایب رئیس اتاق ایران برای رفع ابهامات برخی از روسا در مورد طرح «نقشه کار فراگیر بخش خصوصی» و با هدف اخذ نظرات آن‌ها، توضیحاتی در مورد این طرح ارایه کرد.

پدرام سلطانی در مورد فلسفه طرح «نقشه کار فراگیر بخش‌خصوصی» گفت: اهمیت نقش، جایگاه و وظایف اتاق‌ در چند سال اخیر افزایش یافته، همچنین حجم تقاضاها و انتظارات از اتاق ایران بالاتر رفته است. با این شرایط اتاق نمی‌تواند پاسخگوی همه انتظارات باشد و میان تقاضاهای ورودی و عملکرد اتاق عدم تعادل به وجود آمده که باید با تقسیم کار میان اتاق ایران و بخش‌های دیگر اتاق، این عدم تعادل رفع شود.

پدرام سلطانی افزود: بدنه اتاق ایران ظرفیت پذیرش این میزان ورودی را ندارد. اگر پرسنل را به ده برابر هم افزایش دهیم قادر نخواهیم بود پاسخگویی مطلوب را ارایه دهیم بنابراین انجام تقسیم کار میان بخش‌های مختلف اتاق ضروری است.

سلطانی افزود: تقسیم کار موجب بهبود عملکرد کمی و کیفی اتاق‌ها می‌شود. تقویت بخش پژوهشی اتاق ایران و تقویت بخش پایش و برنامه‌ریزی از زیرساخت‌های لازم برای انجام این کار است. به طوری که بخش پایش و برنامه‌ریزی علاوه بر پایش برنامه‌های اتاق، تقسیم کار میان بخش‌های اتاق را هم پیگیری و پایش می‌کند.

سلطانی با بیان اینکه اتاق ایران مسئول بهبود محیط عمومی کسب و کار و توسعه بازار بخش خصوصی است، گفت: در تقسیم کار جدید، موضوعاتی که در میان بخش خصوصی فراگیر است مانند مالیات، قانون کار و قوانینن پولی و بانکی در حوزه کاری اتاق ایران می‌ماند اما موضوعاتی که مختص تشکل‌ها، اتاق‌های استانی، اتاق‌های مشترک است توسط خود آن بخش‌ها دنبال می‌شود.

نایب رئیس اتاق ایران افزود: بر این اساس باید هر سال موضوعاتی محدود مشخص شوند تا بخش‌های مختلف اتاق با تمرکز بر روی آنها، در جهت حل مشکلات تلاش کنند.

سلطانی در مورد روش اجرای طرح هم گفت: در سال نخست اجرای این طرح، یعنی سال 96 هر اتاق استانی، تشکل، اتاق مشترک و کمیسیون باید یک یا دو هدف و مأموریت را برای خود مشخص کرده و این موارد را به اتاق ایران اعلام کنند تا اتاق ایران به عنوان مرجع پایش و رفع موازی‌کاری موارد را بررسی و برای پیشبرد اهداف کمک‌های لازم را ارایه کند.

نایب رئیس اتاق ایران پیشتر در جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران مشروح این طرح را ارایه کرده که می‌توانید از اینجا مطالعه کنید.

در بخش دیگری از نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور، رئیس اتاق و کارشناس مرکز مبادلات پیمانکاری فرعی اصفهان مواردی را پیرامون این مرکز عنوان کردند.

رئیس اتاق اصفهان راجع به مرکز SPX اتاق اصفهان گفت: در اتاق اصفهان قرارداد خوبی منعقد شده و اقدامات خوبی برای پیمانکاران کوچک و متوسط انجام می‌شود.

عبدالوهاب سهل‌آبادی همچنین با اشاره به برنامه‌های اتاق اصفهان در مورد جوانان و بانوان گفت: در اتاق اصفهان برنامه‌های مختلفی برای این دو بخش جامعه در نظر گرفته‌ایم و همچنین دو معاونت هم برای جوانان و بانوان تشکیل شده است که دیگر اتاق‌های استانی هم با توجه به اهمیت این دو بخش می‌توانند این دو بخش جامعه را در برنامه‌های اتاق‌های خود در نظر بگیرند.

کارشناس مرکز مبادلات پیمانکاری فرعی اصفهان هدف اصلی این مرکز را توسعه و رونق‌بخشی به وضعیت تولید و کسب و کار واحدهای کوچک و متوسط عنوان کرد.

زهرا صفاییان، شناسایی و توسعه بازار جدید برای پیمانکاران، ارتقای توانمندی و پتانسیل اعضا و تسهیل ارتباط پیمانکاران و کارفرمایان را سه مأموریت اصلی این مرکز عنوان کرد.

صفاییان افزود: مرکز مبادلات پیمانکاری فرعی، قراردادی ملی است که همه اتاق‌ها می‌توانند از آن استفاده کرده، تجربیات و شکست‌های اتاق اصفهان را چراغ راه قرار داده و در استان‌های دیگر این مرکز را ایجاد کنند.

وی گفت: سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) به عنوان  ارایه دهند اصلی ایده تشکیل مرکز مبادلات پیمانکاری فرعی چند اقدام را برای معرفی این مراکز در محیط بین‌المللی انجام می‌دهد که این اقدام‌ها عبارت‌اند از: ارتباطات، تبلیغات، بازاریابی، آموزش، مشاوره و بازاریابی.

کارشناس مرکز مبادلات پیمانکاری فرعی اصفهان از خدماتی که مرکز مبادلات پیمانکاری فرعی اصفهان به اعضا ارایه می‌دهد را شرکت رایگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی یونیدو در کشورهای دیگر که امکان خوبی برای تبلیغ و ارتباط‌گیری شرکت‌های کوچک و متوسط فراهم می‌کند، عنوان کرد. صفاییان افزود: همچنین با مرکز مبادلات پیمانکاری فرصت کار زیادی برای 80 هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط ایجاد می‌شود.

مشروح این گزارش را می‌توانید اینجا بخوانید.

رئیس اتاق ایران در مورد واحدهای کوچک و متوسط گفت: وضعیت این صنایع در کشور ما با کشورهای دیگر بسیار متفاوت است. در کشورهای دیگر این واحدهای کوچک و متوسط به واحدهای بزرگ پیوسته‌اند و بیشتر این واحدها فعال هستند.

غلامحسین شافعی افزود: لازم است تعریف خود را از واحدهای کوچک و متوسط تغییر دهیم. در کشور ما وضعیت اینگونه است که اگر یک سری واحد کوچک داشته باشیم و واحد بزرگی در همان حوزه تشکیل شود، آن واحدهای کوچک از بین می‌روند و دیگر نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

رئیس اتاق ایران همچنین راجع به تقسیم کار میان بخش‌های مختلف اتاق ایران گفت: اگر اتاق‌های استانی، تشکل‌ها، کمیسیون‌ها و اتاق‌های مشترک یک یا دو موضوع مشخص را در دستور کار قرار دهند و در طول سال بر روی آن تمرکز کنند، بسیاری از مشکلات سیاست‌گذاران و همچنین بخش‌خصوصی حل می‌شود.

شافعی از تصویب کلیات این طرح در هیات رئیسه خبر داد و گفت: اتاق‌های استانی با تعیین اولویت‌های توسعه‌ای استان خود کمک بزرگی به آن استان می‌کنند.

شافعی همچنین با اشاره به ابلاغیه‌های اخیر سازمان تأمین اجتماعی در مورد حسابرسی و اعضا هیات‌های حل اختلاف گفت: متأسفانه فاصله میان ابلاغ و اجرای آیین‌نامه‌ها زیاد است و زمانی که موردی ابلاغ می‌شود چند ماه طول می‌کشد تا در همه استان‌ها اجرایی شود.

رئیس اتاق ایران همچنین با تأکید بر نقش مهم شورای گفت‌وگو گفت: شوراهای گفت‌وگوی استانی هم باید چنین مواردی را مدنظر قرار دهند تا چنانچه اختلالی در اجرا هست، آن مورد را به دبیرخانه شورای گفتگو ارسال کرده و پی‌گیری کنند.

گفتنی است در بخشی از نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور، تفاهم‌نامه‌ای میان اتاق ایران و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران امضا شد.

تعداد بازدید: 788

ارسال به:

رویدادها