نرم نرمک می رسد اینک بهار...
1402/12/28
عدم آشنایی با قوانین و دستورالعملها
عضو هیأت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی نیز با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی وظایف گستردهای در قبال ذینفعان خود از جمله کارگران، کارفرمایان، مستمریبگیران و ... دارد، به «دنیای اقتصاد» میگوید: با این طیف گسترده مسئولیتها بدون تردید مشکلات بسیاری نیز وجود دارد؛ اگرچه تلاش میشود این مشکلات برطرف شود اما موانع قانونی و دستورالعملهای ضد و نقیض در موضوعاتی از قبیل بیمه بیکاری، فرار پرداختهای بیمهای، انتظارات بالای بیمهپردازان، امکانات محدود سازمان برای برآوردن این انتظارات، بازنشستگیهای پیش از موعد، بازنشستگیهای مربوط به مشاغل سخت و زیانآور و ... وجود دارد که دست به دست هم میدهد تا رضایت قشرهای مختلف بیمهگذار تأمین نشود.
فرامرز مرادی با اشاره به اینکه افراد بیمهگذار معمولا اطلاعات دقیقی از قوانین ندارند، تصریح میکند: علاوه بر این، مقررات و دستورالعملهای جدید سازمان تأمین اجتماعی بیش از حد توان این سازمان است و در بسیاری از موارد کارشناسان این سازمان و بیمهگذاران توجیه نیستند و در عمل با مشکل مواجه میشوند.
وی اضافه میکند: سازمان حسابرسی که به پروندههای بیمهگذاران رسیدگی میکند، معمولا سختگیریهای بیش از حد و دور از انتظار دارد که همین امر باعث مطرح شدن اعتراضاتی میشود و این اعتراضات به هیأتهای بدوی و تجدیدنظر میرسد و کار آنها را زیاد میکند.
حجم بالای پروندهها در هیأتهای تشخیص
عضو هیأت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی با بیان اینکه حجم بالای پروندههایی که در هیأتهای تشخیص و حل اختلاف در دست بررسی است، معمولا باعث طولانی شدن روند رسیدگیها میشود، عنوان میکند: به همین دلیل بسیاری از پروندههای حل اختلاف از استان به تهران ارجاع میشود که معمولا آنجا توجه کافی به پروندهها نمیشود زیرا امکان حضور شاکیان در جلسات بررسی در تهران ممکن است وجود نداشته باشد و علاوه بر این نمایندگان کارفرمایان از استان در این جلسات حضور ندارند و همین امر باعث میشود پروندهها با دقت کمتری رسیدگی شود و این امر به زیان کارفرمایانی است که شاکی هستند.
مرادی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک هیأت حل اختلاف تجدید نظر در خراسان رضوی وجود دارد، خاطرنشان میکند: تشکلهای بخش خصوصی استان از استانداری و تأمین اجتماعی درخواست کردهاند تا تعداد این هیأتها در استان حداقل به دو هیأت افزایش یابد.
وی دریافت چهار درصد حق بیمه بابت فعالیتهای سخت و زیانآور از کارفرمایان را از دیگر مشکلات موجود برمیشمارد و اظهار میکند: در بسیاری از موارد این رقم بالاست و کارفرمایان از عهده این هزینهها بر نمیآیند و در برخی مواقع حتی منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی میشود و بهتر است تا حد امکان این رقم چهار درصد توسط دولت پرداخت شود.
تفسیرهای سلیقهای
عضو هیأت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی به این نکته هم اشاره میکند که در سازمان تأمین اجتماعی میخواهند دقیقا بر اساس قوانین و مقررات اقدام کنند اما در بسیاری از موارد تفسیر درستی از مفاد قانونی ندارند و در نتیجه تفسیرهای سلیقهای از قانون صورت میگیرد و به تبع آن، قانون به درستی اجرا نمیشود؛ کارفرمایان معمولا به این روند اعتراض میکنند و اعتراض آنها در هیأتهای تشخیص رسیدگی و در صورت اعتراض مجدد به هیأتهای حل اختلاف ارجاع میشود.
مرادی با اعتقاد بر اینکه قانون موجود در زمینه تأمین اجتماعی نیاز به بازنگری دارد، یادآور میشود: اما اصل قضیه این است که این قوانین در بسیاری از موارد بسیار سختگیرانه تدوین شده و خدماتی که ارائه میشود با مبالغ دریافتی از کارفرمایان همخوانی و تناسب ندارد یا کافی نیست و بهبود وضعیت نیازمند این است که دولت بدهی خود را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند و دست سازمان تأمین اجتماعی را باز بگذارد تا این سازمان بتواند خدمات بهتری ارائه دهد که این امر نیازمند اصلاح قوانین است.
وی به پرداخت حدود 20 درصد حق بیمه کارگران توسط کارفرمایان به سازمان تأمین اجتماعی هم اشاره میکند و میگوید: درخواست ما این است بخشی از این رقم توسط دولت پرداخت شود تا هزینه کارفرمایان کاهش یابد؛ در حال حاضر دولت تنها سه درصد از 30 درصد را پرداخت میکند و هفت درصد نیز توسط کارگران پرداخت میشود.